Det er personalleder Mette Idland som er ansvarlig for innholdet i undervisningen. Forelesere er en blanding av interne bidragsytere, leverandører og fra Fagskolen.
– Nytt av året er at deltakerne allerede på første samling tar en enkel personlighetstest som heter Diversity Icebreaker. Hensikten er å sette søkelys på egen atferd og øke selvinnsikten. Det igjen skaper en sterkere felles forståelse for kommunikasjon og læring, sier Mette, som har vært sentral i planlegging og gjennomføring av skolen sammen med blant andre Tove Ree, som arbeider med merkevarebygging i konsernet.
Talentene har vært igjennom en rekke tema innen kommunikasjon, kultur, prosjektøkonomi, ulike fagtjenester, prosjektutvikling og kalkulasjon og HMS for å ha nevnt noe.
– Det har vært lærerikt og spennende, sier Ole Andreas Sørensen. Han ble nominert til Talentskolen av driftsleder Kjell Ove Vold. Ole Andreas synes det er motiverende, både å bli sett på som et talent og bli enda bedre kjent med alt som foregår i TS. Nå er han forfremmet til bas.
– Jeg fullførte talentskolen med eksamen i september 2020, og ble bas 1. november, sier han.
– Tilbakemeldingene er at de har lært mye av forelesningene, men også av hverandre, sier Mette. Det er første kull hun følger gjennom programmet, og for henne har det vært interessant å jobbe videre med en definisjon av hva et talent er.
– Vi har bedt ledere om å nominere talenter uten at begrepet er definert, sier hun. Hva er for eksempel “flinke folk”?, reflekterer
hun. Dette forstår hun bedre etter å ha tilbragt vel 120 timer sammen med gjengen. Etter å ha gjennomført programmet, får også hver enkelt mulighet til å reflektere over om ledelse er noe de ønsker å jobbe videre med.
– En viktig del av programmet er å gi en innføring i hva vi i Stangeland forventer av en fremtidig leder. Ledelse er ikke for alle, poengterer Mette.
Saken ble først publisert i Stangeland Magasinet nr 123/desember 2020. Du kan lese det her.