Eiganestunnelen: Kulverten tar form

Bil og sykkel inni og park oppå.

Kulverten skal binde sammen Vålandsskogen og Mosvannet. Den er 170 meter lang og 35 meter bred og skal innholde firefelts motorvei og egen sykkelmotorvei. Oppå kulvertsen skal det etableres et fint grøntområde.

Det har gått med cirka 5300 m3 betong og 800 tonn armering til konstruksjonen. I tillegg kommer de 138 prefabrikkerte betongdragerne som ligger som et lokk over kjørebanene. De er cirka 30 meter lange og veier rundt 30 tonn hver. For å fylle opp rundt og over kulverten vil det gå med cirka 25 000 m3 fjellmasse.

Nordic Crane Vest hadde ansvaret for den nøye planlagte og store transporten av betongdragerne fra Sandnes til Stavanger.

Her er en flott videoreportasje fra første kvelden med transport, heising og montering:  http://www.aftenbladet.no/tv/#!/video/101268/kulvert-tak-paa-vei.

Og har er det direktesendte innslaget fra NRK Rogaland: https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-rogaland/DKRO99050916/09-05-2016#t=5m59s

 

img_2496.jpg

 

img_2510.jpg

img_2512.jpg

img_2673.jpg

img_26841.jpg

img_2691.jpg