Eiganestunnelen: Hvor blir massene av?

Over 1 million kubikkmeter masse fra Eiganestunnel-prosjektet skal tippes i Jåttåvågen sjøfylling. Resultatet blir et flott område med plass til Folkebadet, boliger og næring. JV Bilfinger Stangeland er godt i gang med jobben.

1-img_2352.jpg
Sikkerheten har høy prioritet på anleggsområdet i Jåttåvågen. Lastebilene blir møtt av en svær container som forteller, i klartekst, om hvordan tippingen som foregå. – Du kan ikke unngå å se denne, konstaterer driftleder Tore Sæland. Han har varierte dager på denne flotte og luftige arbeidsplassen med sjø, fjell og by som kulisser. – Her blir vi i noen år nå, smiler Tore.

 6-img_2381.jpg
Krzyszof Ryfa tipper massen på rett sted.

5-img_2376.jpg
Grunnen til at lastebilene ikke skal tippe massen direkte i sjøen er sikkerheten. Doseren som vi bruker er spesielt innkjøpt til denne jobben. Når jeg er på besøk er det Sigfred Risa som kjører doseren.

1-båt.jpg
I tillegg til arbeidet på land bruker Sæland båt på sine daglige inspeksjoner av den over 500 meter lange stiltgardinen ute i sjøen og selve fyllingen. Gardinen er satt opp for å hindre at partikler fra fyllmassen kommer ut i sjøen med ålegras og yngleområder like i nærheten.

3-img_2359.jpg
Lastebilene skal kjøre fra klokka 07.00 om morningen til kl. 23.00 om kvelden, det samme skal doseren. På området er det laget egen parkeringsplass for lastebilene med dieseltanker. Her er også brakke som sjåførene kan ta matpausen sin i, og egen parkeringsplass for privatbilene til de ansatte.

 

4-img_2361.jpg
For å komme til sjøfyllingen i Jåttåvågen må lastebilene kjøre gjennom et område med næringsbygg. De støver når det er tørrt vær og skitner til vegen når det regner. Derfor har vi en egen traktor med utstyr som effektivt håndterer både støv og søle.