Olav Stangeland, som eier og leder Stangeland Maskin AS, har selv vært med å utforme lastebilene ut fra bedriftens behov.
Scania P450 har 6-hjulsdrift, og store grove dekk. Med enkle, ikke tvillingmonterte dekk i boggien, blir transporten mye renere. Det betyr at mengden sand og masse som normalt blir med dekkene blir mindre når man kjører fra anleggsområder og ut på offentlig vei. Dette har altså også en miljøeffekt. Påbygget er spesiallaget og utviklet i et nært samarbeid mellom Leif Anders Skipenes i Istrail og Olav Stangeland. Tipphastigheten er også like god som på en dumper.
-Allison-girkassen er svært slitesterk og førervennlig, forklarer Olav Stangeland som har store forventninger til nyinvesteringen. Vi har høstet erfaringer med Man 6×6 og 8×8 som vi nå har brukt til å optimalisere de nye Scania P450, sier Stangeland.
Helt enkelt er dette lastebiler som har kapasiteten og egenskapene til en dumper. Men de har den store fordelen at de kan kjøre på veien, noe som er nyttig når veier skal krysses i anleggsarbeidet vårt. Og ikke minst at lastebilene kan brukes til alle typer oppdrag. For Stangeland Maskin betyr dette en mye større utnyttelse av hver enkelt bil, og dermed mindre ståtid.
-For Scania har dette vært et spennende prosjekt, i tett samarbeid med Stangeland Maskin, forteller Arild Netland, distriktssjef hos Norsk Scania AS, og tilføyer at vi er meget fornøyde med resultatet og gleder oss stort til å vise en av bilene under MEFA 2016-messen på Forus i Stavanger.
Scania P450 har Euro 6-motor med den mest miljøvennlige og avanserte teknologien på markedet.
Du kan altså se lastebilen på MEFA 2016 fra 27.-29. mai. Her vil Leif Anders Skipenes i Istrail og representanter fra Scania vise konseptet.
Fra venstre Tor Helge Undheim i Norsk Scania, Olav Stangeland, Ulf Christiansen og Arild Netland i Norsk Scania. Leif Anders Skipenes i Istrail er ikke med på bildet, men har hatt en viktig rolle i utviklingen av Stangeland sin versjon av Scania P450.
Olav Stangeland og Scania P450.