Tekst og foto: Leif Emil Egeland
For å øke kapasiteten på strekningen setter nå NSB inn doble togsett. Dette krevde forlengelse av plattformene fra henholdsvis 120 og 100 meter til 180 meter med tilhørende grunnarbeider.
Arbeidene har blant annet bestått i å bygge nye adkomstramper, nye ledelinjer / taktile belegg og asfaltdekker. I tillegg har vi levert og montert trekkerør og kummer, nytt belysningsanlegg, varmekabler i adkomstramper med mer. Ved Øksnevadporten var det dårlige masser så her måtte vi pele for sideplattformen og montere hulldekker mellom pelegruppene.
Det som var spesielt med dette prosjektet var den korte leveringstiden. Vi måtte ferdigstille arbeidene i løpet av 5 uker. Vi var hovedentreprenør for arbeidene som hadde en verdi på 21 millioner eks mva. Våre underentreprenører var SV Betong for betongarbeidene, Seabrokers for pelearbeidene og Akaso for elektro.
Tony Helles var vår prosjektleder med Geir Birkeland som driftsingeniør og Arnfin Skadsem og Bernt Moen som driftsledere på hvert sitt prosjekt. Rune Jensen var prosjektleder for Jernbaneverket med Edmund Birkeland som byggeleder.