Tekst og foto: Leif Emil Egeland
Vi har sammen dannet et Joint Venture selskap for prosjektet. Dette er den største enkeltkontrakten som Statens vegvesen noensinne har tildelt, litt over 2 milliarder. Stangeland utfører alt innen vegarbeid med utvendig sprengning, grøfter, massetransporter etc. Bilfinger Construction utfører tunnelarbeidene og betongarbeidene.
På Eiganes Nord er vi i full gang med den nordre forskjæringen. Her skal vi sprenge og grave ut 160.000 m3 med fjell og løsmasser før Bilfinger starter opp med tunnelriggene sine medio juni. Vi har hatt en hektisk og travel tid her med hele 4 borrigger, 4 store gravemaskiner og annet utstyr.
I sommer stenges Byhaugtunnelen i 9 uker. Da skal vi bygge to store betongbruer inne i eksisterende tunnel for å sikre vegen når vi litt senere skal drive to nye tunneler med mindre enn 3 m overdekning under Byhaugtunnelen.
Det er driftsleder Henrik Tunheim som styrer arbeidene på Eiganes Nord. I Stangeland Maskin ledes prosjektet av et team med Sverre Nergaard som prosjektleder med god støtte av Per Svendsen, Sigbjørn Tveiten og John Olav Østerhus.