Ingen tvil. Stangeland Maskins viktigste ressurs, er vår unike kunnskapskapital: Folkene våre. Visjonen vår er å være ledende, og da kreves en kultur og en struktur som støtter det å hele tiden være i utvikling og løse oppgavene litt bedre for hver dag.
Høyt engasjement gir gode resultater
Årlig utdanner vi 12 talenter gjennom deltakelse på Stangeland Talentskole. Skolen underviser og gir kunnskap innen prosjektledelse, økonomi, markedsarbeid og ulike fagtjenester, og har som formål å styrke kandidatene til lederroller. Lærerressursene henter vi internt i Stangeland Maskin, leverandørindustrien og fra Fagskolen i Rogaland.
Samarbeidet med Fagskolen i Rogaland, på folkemunne kalt Teknikken, strekker seg 10 år tilbake i tid. Flere prosjekt- og anleggsledere har utdanning herfra, og det er flere aktive studenter fra Stangeland Maskin som nå videreutdanner seg her.
Samarbeidet innebærer blant annet at Stangeland Maskin stiller sine anlegg til disposisjon for at lærer skal få holde seg oppdatert på anleggsdrift. Åsmund Bjerga er leder for fjell- og bergavdelingen vår, og foreleser for fagskolens anleggsstudier.
-Studentene lærer også meg mye i form av engasjement, spørsmål og diskusjoner, forteller Bjerga. Han roser de engasjerte studentene, og bekrefter at han trives med undervisning. Det har han nemlig erfaring i også fra Stangeland Talentskole.
En mulighet for alle
Stangeland Maskin satser på lærlinger som aldri før. Vi har lenge ønsket oss flere, og i år tok vi stedet og opprettet Stangeland Lærlingskole. Skolen gir ungdom som har fullført VG I Bygg og Anlegg, men som har for lavt karaktersnitt til å komme inn på anleggsteknikk, en mulighet til å ta fagbrev.
-Tiltaket gir oss mye, sier Mette Idland når hun får spørsmål om hvorfor skolen er opprettet. Mette er personalleder i Stangeland Maskin, og arbeider aktivt med rekruttering. Hun forteller at bedriften gjennom dette sikrer seg tilgang til gode fagarbeidere.
-Samtidig er det viktig for oss å ta samfunnsansvar. Jeg møter ofte fortvilet ungdom som har drømt om å kjøre maskin hele sitt liv, men som dessverre har for lave karakterer til å komme inn på skolen. Ingen tvil om at det er viktig at også disse for et tilbud, sier hun.
På lærlingskolen gjennomgår ungdommene samme teori som elever som går et tradisjonelt opplæringsløp, samtidig som de får mer praktisk arbeidstrening. De får tett oppfølging av lærlingkoordinator Kristian Østråt, som for øvrig selv gjennomførte talentskolen i 2018.
Mange kunnskapskilder
Tilbake til Mette, vår nye personalleder. Hun er allerede godt i gang, og ser fram til å bli kjent med de mange nye kollegene i Stangeland.
Mette har en allsidig og spennende bakgrunn. Hun har de siste 13 årene vært partner og konsulent i Assessit AS, og har jobbet innenfor organisasjon, lederutvikling, rådgivning og rekruttering. Hennes utdanning spenner i fra svennebrev som frisør til økonomi, personal, psykologi, pedagogikk, historie og ledelse på et Master-nivå.
Med utgangspunkt i stikkord som nettopp allsidighet, er Mette opptatt av at kompetanse og læring foregår på mange arenaer som spenner fra skole og formell utdanning til kurs, utplassering, samarbeid på arbeidsplassen, erfaring hentet fra kolleger osv.
-Det er viktig at vi tar vare på kunnskapen, uansett hvor vi finner den, sier Mette Idland, som, når hun ikke er på jobb, er hjemme på Figgjo. Eller kanskje bytter hun ut lavlandet med en fjelltopp i Sirdal. Det handler om å lade batteriene, og ikke noe sted er bedre for det enn naturen, slår hun fast.